23 Haziran 2012 Cumartesi

TANER KUNT İLE BİSİKLET RÖPORTAJI


(Çok sevdiğim eski dostum Müjgan'ın eşi Taner Bey'in röportaj teklifimi kabul etmesi sonucunda aşağıda okuyacağınız söyleşi çıktı ortaya. Umarım beğenirsiniz. Taner Bey'e ve Müjgan'a teşekkür ediyorum.)
EKONOMİST TANER KUNT
30 YILLIK BISIKLET SEVDALISI
 BISIKLETIN KENDINE HAS BIR FELSEFESI OLDUĞUNA INANIYOR
Fatma Erdem: Gökova Bisiklet Turunun 5.si gerçekleşti bu yıl. Kaç kişilik bir gruptunuz? Nasıl bir rota çizdiniz, kaç km pedalladınız?
Taner Kunt:  Gökova Bisiklet Turu (GBT), Muğla Bisiklet Derneği’nin organizasyonunda her sene düzenleniyor. Dernek tamamen gönüllü olarak, hiçbir kar amacı gütmeksizin bu organizasyonu yapmakta. Bu yıl düzenlenen Tura yaklaşık 200 bisiklet sever katılım sağladı. Türkiye ile Hollanda diplomatik ilişkilerinin 400’üncü yılı olması nedeniyle Hollandalı bir grup bisikletçinin yanı sıra, Yunanistan, Macaristan ve İngiltere’ den de konuk bisikletçiler aramızdaydı. Ankara, İstanbul, İzmir, Antalya, Edirne, Aydın, Bursa, Zonguldak, Eskişehir gibi Türkiye’nin çeşitli İllerinden kendi imkânlarıyla Muğla’ya gelen katılımcılar, buradan Derneğin daha önceden belirlediği rotayı takip ederek Turu tamamladı. Bu yılki Tur 16 Mayıs günü Muğla Merkezinde başladı ve sırasıyla Ula, Akyaka, Ören, Mumcular, Bodrum, Datça’dan devam ederek 20 Mayıs günü Marmaris’e ulaşılmasıyla sona erdi. İnişli çıkışlı toplam 253 km yol pedalladık. Tabi parkurun zorluğu kişilerin kondisyonuna ve hava koşullarına göre değişse de parkurun ve kamp alanlarının doğal güzellikleri, arada konakladığımız mekânlardaki yerel halkın konukseverliği, tur boyunca kurulan dostluklar ve dayanışma bütün yorgunluklarımızı alıp götürüyordu. Bisiklet Derneğinin organizasyonu ve Muğla Valiliği’nin bisikletçiler için aldığı güvenlik önlemleri de takdire şayandı.
Her isteyen tura katılabilir mi? Özel kriterler var mı katılım sağlayabilmek için?
-Evet, bu parkuru tamamlayacağına güvenen her bisiklet sever bu tura katılabiliyor. Dernek, organizasyonun kontrol edilebilir olması, yol ve bisikletçi güvenliğinin sağlanabilmesi için bu sayıyı 200 bisikletçiye sınırlamakta. Biz eşimle bu yıl katılım başvurumuzu internet üzerinden yaptık. Katılım sağlamak isteyenlerin başvuru süresi içinde doldurmaları gereken bir başvuru değerlendirme formu var. İnternet üzerinden de doldurulup gönderilebilen bu form, temel bilgilerinin yanı sıra tur deneyimlerine, teknik ve fiziksel kondisyona dair soruları da içeriyor. Başvuru kabulleri, İl kontenjanına göre Dernek tarafından yapılıyor.
Gökova Bisiklet Turuna katılan bisikletçilerin yaş ortalaması neydi? Tura başlayan herkes rotanın sonunu getirebildi mi?
-Bisiklet sporunun en güzel yanı da yaş sınırının olmaması.Bu Turda bunu çok net görmeniz mümkün. En gencimiz 14 yaşındaydı ve 70 li yaşlarında olmak üzere her yaş grubundan bay ve bayan bisiklet sever vardı. Sağlık ve mekanik sorunu yaşamayan katılımcılar tüm yorgunluklara rağmen Turu mutlu bir tebessümle bitirdiler.
BİSİKLET TURU BOYUNCA SÜREGELEN BİR TAKIM RUHU
Bisiklet turuna katılmanın kendine özgü edep ve tavrı olsa gerek, bunlar nelerdir?
- Çok farklı karakterde ve tecrübedeki insanları turda bir araya getiren tek hedef: bisiklete binmek.  Söylediğim gibi Tur tamamen gönüllülük esasıyla birkaç arkadaşın katkılarıyla gerçekleşiyor. Bu nedenle böylesine kalabalık bir grubun oluşturduğu etkinliğinin sağlıklı ve güvenli geçmesinin katılımcıların takım ruhunu sağlamasına bağlı olduğunu düşünüyorum. Bu da dayanışma, yardımlaşma ve destekle olabilir. Bagajların yüklenmesinden, yemeklerin servisine, çadırların kurulmasından, duşların kullanımına kadar herkesin elinden geleni yaptığını ve birbirine saygı ve destek verdiğini söyleyebilirim. Benzer kişilik özelliklerine sahip, bazen aynı ilden gelmiş olan kişilerin bir şekilde birbirini bulup, grup oluşturup, birlikte zaman geçirmekten zevk aldığını deneyimledik. Aynı zevklere sahip olduğumuzdan olsa gerek, birbirimizden habersiz aynı yere çadır kurar olduğumuzu gördük. Kısaca Tur boyunca hepimiz her işin bir ucundan zevkle tuttuk.
Yol rotanız üzerinde karşılaştığınız halktan nasıl tepkiler alıyorsunuz?
-Bisiklet bir yaşam biçimi aslında. Ancak bizdeki geleneksel algı ya çocuklar ya da arabaya sahip olacak geliri olmayanların bisiklete bineceği şeklindeydi. Bu algı giderek değişiyor. Ben bundan yaklaşık 25 yıl önce ilk kaskımı ve bisiklet kıyafetimi yurtdışından aldım, çünkü bulmak mümkün değildi. Bu şekilde şehir içinde işime gidip gelirken komşularımız dahil yadırgayan bakışları hatırlıyorum. Sürücüler daha az dikkatliydi ve bisikleti araç yerine koymuyordu. Birkaç arkadaşımız trafik canavarına yenik düştü. Trafikde sayımız arttıkça bu algının da zamanla değiştiğine inanıyorum. Artık herkesin bütçesine ve talebine uygun bisikletlere, donanımlara, kask ve formalara ulaşmak mümkün. Şehir içinde gruplar halinde turlar düzenleniyor. Sohbet grupları çoğaldı. Muğla Bisiklet Turu özelinde konuşmak gerekirse, geçtiğimiz yollar köy yolları, köy kahvelerinde durup soluklanıyorsunuz, yerel halkla iç içesiniz, farklı bir mekanda ya da köyde yemek molası veriliyor, kamp alanı her gün farklı. Sürekli yerel halkla bir aradasınız. Zaten Turun amaçlarından biri de bölgenin bisiklet turizmini geliştirmek, doğal güzelliklerinin yanı sıra yörenin konukseverliğini de tanıtmak. Bu anlamda Hollanda Türkiye dostluğuna da bu seneki Turun çok şey kattığına inanıyorum. Turu düzenleyen arkadaşlarıma bu vesileyle buradan da bir kez daha teşekkür ederim.
ASFALTA BAKARAK DEĞİL KUŞLARI İZLEYEREK YOL ALMAK
Sizin bisiklet tutkunuz ne zaman ve nerede başladı? Bu tutkunuz size hayatta neler kazandırdı?
-Bisikletle zaman geçirmeyi hep çok sevdim. Lise yıllarında o zamanki imkânlar içinde iyi bir bisiklete sahip olmak ve ona hakkını vererek kullanmak fikrindeydim ve bunu  gerçekleştirdim. Yani yaklaşık 30 yıl önce. Bisikletin de bir felsefesi olduğuna inananlardanım. Gelip geçici bir hevesten ziyade bir yaşam biçimi. Kızım da bunu görerek yaşamının bir parçası haline getiriyor. Bisiklet yaşamıma hep renk kattı, sağlık ve huzur getirdi. Yollarda asfalta bakmak yerine kuşları da görerek gitmeyi sağladı. Bir dönem bisikletin ve bisikletçilerin olduğunu göstermek amacıyla yarışlar düzenlendi. Çeşitli İllerde düzenlenen bu yarışların olabilmesi için kalabalıkların oluşmasında bazen yarışçı bazen seyirci olarak zevkle katkı sağladım. Yarışların gerek organizasyon açısından gerekse sporcu açısından çok zor ve meşakkatli bir iş olduğunu, başarıların çok büyük özveri gerektirdiğini deneyimledim. Bu işi profesyonelce yapmaya gayret eden genç arkadaşların desteklenmesi gerektiğine inanıyorum.
YOĞUN BİR ÇİÇEK VE İYOT KOKUSU İÇİNDE DAĞ TEPE BİSİKLETE BİNMEK BEDENSEL YORGUNLUĞUNUZA RAĞMEN RUHEN DİNLENDİRİCİ
Bisiklet turlarının beden ve ruh sağlığına olumlu katkı sağladığını düşünüyor musunuz? Pedallarken bisikletçiler, tüm ünvanlarından sıyrılıp özüne mi dönüyor?
- Gökova bisiklet turu deneyimimiz üzerinden konuşmak gerekirse, şehir ortamından, yoğun trafiğinden uzaklaşıp, 5 gün boyunca yeşillikler içinde, zaman zaman deniz kenarında, enfes manzaraların bir parçası olarak,  yoğun bir çiçek ve iyot kokusu içinde dağ tepe bisiklete binmek, yağmuru, soğuğu,  sıcağı aynı gün içinde yaşamak, kas yorgunluğunu cam gibi denizlerin serinliğinde atmak, yerel halkla sohbet etmek, yeni arkadaşlar tanımak, paylaşmak, çatısı gökyüzü olan bir ortamda günü geçirmek, pedallamakdan başka bir sorumluluğunuzun olmaması, günün sonundaki tüm bedensel yorgunluğunuza rağmen ruhen dinlendirici. Zaten 200 kişinin tek ortak hedefi o günkü parkuru en keyifli ve güvenli şekilde tamamlamak.
Birçok bisiklet derneği var Ankara’da siz bunlardan birine üye misiniz? Üye olmak gerekiyor mu etkinliklere katılım sağlamak için?
-Bisiklet Derneği oluşumları bundan 24-25 yıl öncesine dayanır. Ankara Bisiklet Derneğinin ilk kurulma denemesini bildiğim için kurulması aşamasında özveride bulunan arkadaşlarımızın olduğunu söyleyebilirim. Şu anda iletişim teknolojisinin de gelişimine paralel farkındalık arttı ve çok topluluk var. Bu olumlu bir gelişme. Üniversite grupları var, yerel, bölgesel ve uluslararası gruplar var. Bunları İnternet ortamında izlemeniz, organize olmanız ve bir etkinliğe katılmanız çok daha kolay. Takip edebileceğiniz çok çeşitli bloglar var. İlk aklıma gelenler Critical Mass, Perşembe Akşamı Bisikletçileri (PAB), 350 Ankara ‘’İklim Meselesi Hepimizin Meselesi’’ sloganıyla iklim değişikliği ile mücadelede çevreye dost bisiklete ve karbon ayak izine dikkat çeken bir topluluk, Pedal Sesi..bunlar  ilk aklıma gelen birkaç örnek. Bu grupların çoğu sosyal paylaşım siteleriyle irtibat kurulabilen herkese açık topluluklar.
BİSİKLETE YENİ BAŞLAYACAKLARIN  VÜCUT YAPILARINA VE KULLANIM AMAÇLARINA UYGUN BİSİKLETLERİ TERCİH ETMELERİ LAZIM
Bisiklet severlerin doğa ile barışık, mutlu insanlar olduğunu düşünüyorum bu fikrime katılıyor musunuz? Bisiklete meraklı olanlara, yeni başlayacaklara önerileriniz nelerdir?
-Genelleme yapamam ancak kendi deneyimimden bahsedebilirim. Bisikletle yol alırken çiçek kokularını kuş seslerini duyar, arada cam olmaksızın gerçek renkleri algılayabilir, arabayla ulaşamadığınız pek çok yere ulaşabilirsiniz. Bisikletle yol almak fotoğraf çekmek için de güzel bir imkan. Otomobille giderken göremediğimiz ayrıntıları bisikletle pedallarken görmek mümkün. Bazı arkadaşlarımız bisiklet üzerindeyken fotoğraf çekimi yapıyor veya bisiklete sabitledikleri özel donanımlı video kameralarla görüntü alabiliyorlar. Ben hafızama kayıt yapmayı tercih edenlerdenim. Bu şekilde zamanla kuş gözlemine ve onları tanımaya da merak sardım. Bisikletle diğer ulaşım araçlarıyla gidemeyeceğiniz yerlere ulaşabilir, yeni ve farklı parkurlar keşfedebilirsiniz. Doğa ile iç içesiniz. Bu da insana olumlu enerji veriyor. Bisiklete yeni başlayacakların öncelikle kendi vücut yapılarına ve kullanım amaçlarına uygun bisikletleri tercih etmeleri lazım. Dağ bisikletini mi, yol bisikletini mi seçecekleri, hangi vites türünü seçecekleri gibi bazı temel unsurlar bisikletçinin amacına bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Doğru mekanik ve güvenlik donanımlarına sahip olmalılar. Mutlaka kask ve eldiven kullanmalılar. Trafikde biniliyorsa özellikle ülkemizde çok dikkatli olmalılar. Ne yazık ki bilgi kirliliği her konuda olduğu gibi bisiklet sporunda da var. Bisikleti spor değil de eğlence aracı olarak bile kullansanız doğru bilgiye erişmek ve doğru donanımı seçmek gerek. En çok gözlemlediğim bisiklete yeni başlamış arkadaşların internet üzerinden kolay bilgiye ulaşma çabası ve bu ortamda çok deneyimi olmaksızın fikirlerini paylaşanlara sanki bunlar yasaymış gibi inanmaları. Sanırım en doğrusu, her bisikletlinin kendi deneyimini yaşayıp, zaman içinde kendi birikimini oluşturması.

7 yorum:

Balkahve dedi ki...

maviannecim yine çok güzel bir iş çıkarmışsın, pedal çevirdikçe kendi anılarını yazıyor sahibiyle
müthiş güzel bir tutku.

Keyiflice okudum kalemine sağlık
sevgilerimle:)

MAVİANNE dedi ki...

Balkahvem, çok teşekkür ediyorum.

didem dedi ki...

Asfalta bakarak degil kuslari takip ederek pedal cevirmek cok hos bir duygu olsa gerek.

MAVİANNE dedi ki...

didemciğim değil mi ne güzel .))

laleninbahcesi dedi ki...

yaşasın yaşasın dedim, muhabir Mavianne döndü...

Bisiklet neden bu denli uzaklaştı bizden. Keşke ulaşım racı olarak dönse yine.

Biz karıkoca bayılırız bisiklet yarışlarını izlemeye. Geçtikleri yollar bize bir belgesel izliyormuş tadı verir hem de.
Eline kalemine , yüreğine sağlık kankimmmm benim.

Syhn dedi ki...

ben de böyle bilinçli bir bisiklet kullanıcı olmak isterdim doğrusu..

KAMİKAZE dedi ki...

çok çok harika bir röportaj olmuş:)Eline sağlık Mavianenm.Ne mutlu Taner bey ve tüm bisikletseverlere.Dilerim uzun yıllar sürer Gökova Bisiklet Turu ve diğer şehirlere de örnek olur.