Dedikodu yapmak,
Birini çekiştirmek,
Arkasından konuşmak,
Eleştirmek,
Yargılamak,
Beğenmemek,
Dalga geçmek,
Burun bükmek,
Alay etmek,
Arkasından gülmek,
İnceden laf sokmak,
Bu liste uzar gider. Hele de iş yerlerinde doğal sohbet akışında oluyor tüm yukarıda saydıklarım. Bu tür konuşmalardan rahatsız olanlar da tabi ki var. Ancak bunun sohbet olduğunu düşünen ve doğal bir şeymiş gibi keyifle yapanları görünce üzülüyorum. "Biz dedikodu yapmıyoruz ki, olanı söylüyoruz" diyen ve kendini kandıranlar da var tabi ki.  Haa diyeceksiniz ki, "sen hiç mi yapmıyorsun?" İnsanız bazen de şeytana uyup bir laf söylüyorsunuz konu hakkında ve bu kötü duruma ortak oluyorsunuz. Sonradan pişman olup o tür bir durumda kalmamaya çalışıyorum açıkçası. Sürekli de "Allah iyilerle karşılaştırsın" duasını ediyorum. 
Kuran-ı Kerim'de Hümeze Suresini ilk okuduğumda  tüylerim diken diken olmuştu adeta. 
Hümeze suresi 104. sure, 30. cüzde yer alıyor ve 9 ayetten oluşuyor.  Hümeze; "arkadan çekiştirme" anlamına geliyor. İnsanları küçümseme, kusur arama gibi davranışlar eleştiriliyor bu surede, servete güvenme ve onu yanlış yolda kullanmanın kişiye ne büyük zararlar getireceğinden söz ediliyor.
1- Veyl o insanları çekiştirip kaş göz işaretleriyle alay edenlerin bütününe 
2- Ve bir mal toplayıp hep onu sayana!
3- Malının, kendisini ebedi yaşatacağını sanır. 
4- Hayır, andolsun ki, o Hutame'ye (cehenneme) atılacaktır! 
5- Bildin mi Hutame nedir?
6- Allah'ın, tutuşturulmuş ateşidir
7- Ki, gönüllerin ta üstüne çıkar!
8- O (ateş), onların üstüne kapatılacaktır mutlaka,
9- Uzatılmış sütunlar içinde olarak.

Bu tür ortamlardan ardıma bakmadan kaçmak isteği duyuyorum. Bazen mümkün olmuyor kaçmak. "Yapmayın" diye uyarsam çok bilmiş ve akıl verir gibi olur diye susuyorum, insanların kalbini kırmak da istemiyorum.  Ama içim de rahat olmuyor. Ne yapmalı ne etmeli? Siz böyle bir durumda kaldığınızda nasıl bir yol izliyorsunuz? Hayat bir sınav bu sınavı başarı ile tamamlamak için önümüze çıkan  bu tür engelleri geçmemiz gerekiyor. Geçemedikçe tekrar önümüze çıkıyor engeller. Allah yardımcımız olsun.
Başkalarına bakıp kusur bulacağımız zamanı kendimize ayırsak, dönüp bir içimize baksak. Keşfetsek özümüzü, daha iyi insan nasıl oluruz kafa yorsak, araştırsak, okusak, çabalasak kesinlikle dünya daha da yaşanılır, huzurlu ve dingin bir yer olur bizim için.
Bu arada kesinlikle size tavsiye edeceğim bir kitap serisi var Deniz Erten'in UYANIŞ serisi..
Çok etkilendim, çok sevdim, şiddetle öneriyorum.

23 Yorumlar

  1. Allah iyi insanlarla karşılaştırsın ... En anlamlı dualardan gerçekten öyle bir çağda yaşıyoruz ki hersey hakkında konuşulurken empati denilen kelimenin anlamını çoktan unutmuş vicdanlara sanki kilit vurulmuş gibi ...

    YanıtlaSil
  2. Eskiden bende sizin gibi düşünürdüm ama farkına vardım ki öyle insanların arasında bende öyle olmuşum. Dediğiniz gibi her seferde de pişmanlık duyuyorum. Uzak durmaya çalışıyorum ama gerçekten çok zor.

    YanıtlaSil
  3. dedikodu ya biz türkler iştee. avrupada filan yok böle bişi :)

    YanıtlaSil
  4. Öyle bir konuya deyinmişsin ki ... harbiden bu çağ en berbat çağ olarak kayıtlara geçicek sanırım. Duanıza amin diyorum hayırla kalın efem

    YanıtlaSil
  5. Fena bir şey onlarla bir arada olmak... uzak dursan cephe alırlar, yakın dursan fesatlıklarına, dedikodularına ortak etmek isterler... en iyisi hep işinle meşgul görünmek ya da gerçekten işin varsa işine yoğunlaşmak... arada göz göze gelince gülümseyip havadan sudan konuşmak... dedikodularına bir kez ortak olayım dersen seni hep yanlarında görmek isterler...

    YanıtlaSil
  6. Neyse ki öyle insanlarla yan yana durmam gerekmiyor. Konuşma ortamımızda birisinin lâfı geçiyorsa kesin iyi bir şey için anıyoruzdur. Bak bu konuda çok şanslıyım sanırım, gerçekten dedikoducularla pek işim olmamış :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şanslıymışsın canım
      iş yerleri cadı kazanı gibi maalesef

      Sil
  7. En alttaki söz her şeyi açıklıyor aslında. Kendinden hoşnut olmayan insan yansıtıyor diğerlerine . Ben öyle durumlarda çok muhabbete girmiyorum, sessizce dinliyorum, arfada sırada uyarıyorum ama dediğin gibi çok müdahale de edilmiyor, bu sefer de sana dönüyor nefret:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlikle öyle canım
      keşke herkes durup kendine baksa kusurlarını görse öncelikle
      nasıl daha iyi olabilirim diye kafa yorsa
      ne şahane bir dünya olur o zaman

      Sil
  8. Herkes kendisine bakmalı. Kim ne yapmış, ne almış, ne satmış diyeceğine; ben kendim için daha iyi ne yapabilirim diyebilmeli. Ve bugün Allah için ne yaptım? Öbür tarafı düşünmeden eleştirip, çekiştiriyoruz maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maalesef canım kendimize ayırsak o zamanı keşke

      Sil
  9. Susmak lazım bazen ama susmayı başarabilmekte büyük erdem.Dedikodu artık sosyal medyaya iletişim araçlarına kadar girdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hele de gündüz programları resmen dedikodu kazanı
      çok fena nasıl doğallaştırılıyor herkesin arkasından konuşmak

      Sil
  10. Bunun ne kadar bilincinde de olsam gercekten ben de birden kendimi o konunun icerisinde buluyorum.bu konuyla alakali cok ciddi ayetler ve hadisler var.Allah neyle gelirsen gel kulumun hakkiyla gelme,ben ona karisamam o kulumun bilecegi is diyor.Ben boyle durumlarda neler yapariz bilmiyorum ama olayin sonumda yasadigimiz pismanligin ardindan istemesek bile o kisiye karau icimizde bir nefret olsa bile o kisiye dua etmek gerekiyor.
    Ben şöyle soyluyorum; Allahim hakkina girdigim şu falanca kulunu cennette ki en mutlu kisi yap,cennetin en guzel kosklerine onun girmesini nasip eyle,o kadr cok sevabi olsun ki benden hak taleb etmesin bile.
    Inan abla hersey bir kenara bu mesele bir kenara Rabbim yardimcimiz olsun.♥️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. canım nasıl güzel duaymış bu
      ben de yapayım
      kul hakkı en önemlisi

      Sil
  11. benim de hiç hoşnut olmadığım bir durum,bende mümkün olduğu kadar konuşmamaya çalışıyorum ama eğer öyle bir ortamdaysam ve sesimi çıkaramıyorsam çok komik olacak ama söze katılmamak adına da içimden şarkı söylüyorum hem kulak vermemiş oluyorum böylece

    YanıtlaSil