Asu'nun Mutfağı'nda muhteşem bir lezzet yolculuğuna hazır mısınız?
Asuman Kerkez, aşçılığının yanı sıra yemek eğitmeni, menü danışmanı ve ayrıca Ankara’daki atölyesinde yemek fotoğrafı ve videosu çekiyor. Habertürk HT Ankara'da, anılarıyla süslediği ve kendi üslubuyla yemek tarifleri verdiği bir köşesi var. Beş yıldır ise http://www.tenceretv.com’da yemek fotoğraflarını kendisi çektiği yemeklerinin tariflerini paylaşıyor. 
GECE 12’DE ÇİĞ KÖFTE YOĞURMUŞLUĞUM VAR

Çocukluğunuzdan beri mutfakta olduğunuzu 4. Sınıfta öğretmeninize kek, kurabiye yapıp götürdüğünüzü ifade ettiniz. Bu mutfak aşkı nasıl doğdu sizde? Yemek kültürü gelişmiş Adıyamanlı bir ailede yetişmenizin etkisi oldu mu?

Ailemin etkisinin olduğunu düşünürüm her zaman. Yemeği karın doyurma veya öğün geçirme gibi değil, özenle ve çok değer vererek yapan bir anneannem vardı benim. Annem de mutfakta çok titizdir. Zaten damak tadı ve koku alma duyunuzun hassaslığı sizi mükemmeli bulmak için çalışmaya itiyor. İlkokuldayken annem ne zaman gezmeye gitse ben mutfağa girerdim. Un kurabiyesi, fırında makarna maceralarım vardır, ailede hala tebessümle hatırlanan :)) Neden yaptım bilmiyorum ama genetik bir miras olduğu kesin. Hiç gocunmadan gece saat 12’de mutfağa girip şekerpare yaptığım, çiğ köfte yoğurduğum çok olmuştur.
KÜLTÜRÜMÜZÜN EN ÖNEMLİ ÖĞELERİNDEN BİRİ “YEMEK”

Zengin mutfak mirasımızı araştırmaya ve yaşatmaya olan tutkunuzu biliyorum. “Bazen yeni mekânlar keşfetmeye, bazen anne tariflerinin peşinden koşmaya, bazen teknik ve teorik bilgiler paylaşmaya, kısacası benim tenceremde ne kaynıyorsa birer kepçe tattırmaya hazırım.” diyorsunuz. Bu lezzetli yol size hangi kapıları açtı ?

Bu soru üzerine hiç durmadan anlatabilirim saatlerce. Benim için o kadar önemli…
Büyüklerimizden miras kalan bir yüzüğü, broşu, bardağı yıllarca saklarken onlara ait özel tarifleri, yaşanmışlıkları çok rahat gözden çıkarabiliyoruz. Kültürün en önemli ögelerinden bir tanesi de ‘’yemek’’tir. Müzikteki yozlaşmayı düşünün. Alt kültürlerle beraber nasıl bir değişim geçirdiğini. Klasik Türk Müziğinin nağmeleri, besteleri, enstrümanları nasıl özelse ve ilk kaydedildiği şekilde korunuyorsa yemek kültürü de aynı şekilde korunmalı…

Tenceretv.com’da yaptığım çalışmalar, araştırmalar bana yemek kültürümüze farklı bir gözle bakmayı öğretti. Ürettikçe, araştırdıkça yelpazenin ne kadar geniş olduğunu öğrendim ve her yeni gün öğrenmeye devam ediyorum... 
KAYBOLAN DEĞERLERİMİZİ YAŞLILARIMIZDA BULDUK

Ankara’daki huzur evi ziyaretinizi ve oradaki yaşlılar ile yaptığınız atölye çalışmasını anlatır mısınız ?

Huzurevinde kalan yaşlılarımızı ziyarete gidip sohbet ettim. Eskiden anneniz, anneanneniz size ne pişirirdi? Mesela; bayram kahvaltısında ne yerdiniz? Ekmeği nasıl yapardınız? Tatlı olarak neler vardı? diye sorup notlar aldım. 1-2 ziyaret sonrasında tam bir planlama yaparak onları belediyede görev yaptığım mutfağımıza davet ettim. Öğrencilerimle beraber onların seveceği lezzetler hazırladık. O gün bayram günü gibi özenle hazırlanıp heyecanla gelmişlerdi :) Önce biraz dinlendirip ikramlarımızı yaptık. Sonra birer şef önlüğü ve şapkası verdik. Her yaşlımıza iki öğrencim asistanlık yaptı. Bugün bizim ustamız şefimiz sizsiniz. Biz çırağız dedik. Beraberce sohbet muhabbet yemekler yapıldı. Not edildi, tarifler yazıldı. Eğitim dönemi boyunca bir kaç defa ziyaretlerine gidip, bir kaç defa da mutfağımızda ağırladık.
Sonuçta çok güzel tarifler, anılar, fotoğraflar biriktirdik. Projemi çok küçük desteklerin haricinde kendi imkanlarımla finanse ettim. Amacım kaybolan değerlerimizi, yemeklerimizi hayata geçirmek, yaşlılarımızın hayata dahil olmaları, onlara ihtiyacımız olduğunu hissetmeleriydi. Onları mutlu görmek benim için tarifsiz bir duygu oldu. Çok yönlü sosyal faydası olduğunu düşündüğüm bu proje inşallah aynen devam edecek.
KEK YAPMANIN PÜF NOKTALARI

Sitenizde ve youtube kanalınızda yer alan kek yapmanın püf noktalarını anlattığınız yazınız 100 bin kez tıklanıp okunmuş. Bu konuda ne düşünüyorsunuz?

Mutfakta en basit şeyleri yapmak en zordur. Mesela güzel bir pilav, yumuşacık bir et köftesi, ağızda dağılan ama tepside yayılmayan bir kurabiye ve tabii ki ‘’kek’’... İnternet sitemize gelen sorulardan yola çıkarak video hazırlamaya karar vermiştim...
Tıklanma sayısını gördüğümde çok şaşırdım ve mutlu oldum. Ön hazırlık yapmadan ezberlemeden kendi tecrübelerimi olduğu gibi anlatmıştım. Söz konusu yemek olunca anlatmayı çok seviyorum. Bu enerjim yansıdı belki seyircilere...
YÖRESEL MUTFAK ARAŞTIRMALARI ÖNEMLİ

Türkiye’deki yöresel tarifleri, gurme mekanları, ustalardan lezzet sırlarını anlattığınız bir köşe yazıyorsunuz. Sizi diğer yemek yazarlarından ayıran en önemli özellikleriniz nelerdir?

Günümüzde artık bilgi çok kolay ulaşılabilir halde. Yani bir tık yaparak İtalya’da Risotto nasıl yapılır, orijinali nasıl yazılır, ilk kim yapmış vb. bilgiyi almanız o kadar kolay ki… Akıllı telefonlardan  kısa  videoları izleyerek görmek mümkün ama kararını öğrenmek zor. El kararını, göz kararını. Tabakta nasıl durması gerektiğini. Yani benim için en değerli şey ustalık. Kokusundan yemeğin tuzunun az veya çok olduğunu anlayan, taa karşıdan hamur ne halde üşümüş mü fazla mı mayalanmış bilen usta, köfteye bakınca kızım çok mu su koydun ‘’hış’’ olmuş diyen anneannem değerli. Onlara saygım sonsuz. Her şeyi biliyormuş gibi davranan insanlardan doğallığım ve samimiyetimle ayrılabilirim belki. Bir de yöresel mutfakta neyin nasıl yapıldığına dair araştırmalarım ve birikimim olabilir.

TENCERE TV'DE
 TÜRKİYE’NİN EN SICAK YEMEK TARİFLERİ

Tencere Tv fikri nereden doğdu? Yaptığınız çekimleri nasıl değerlendiriyorsunuz?

"Tencere TV Türkiye'nin en sıcak yemek tarifleri" sloganıyla yemek yapmayı hiç bilmeyen bir insanın bile kolaylıkla uygulayabileceği tarifler sunmak  amacıyla kuruldu. Yemekler kadar diyaloglar da sıcak gerçekten :) Bizi sürekli takip eden, iki gün görmese, nerelerdesin diye soran dost takipçilerimiz var. Gelen mesajlar çok zaman yüzümüzde tatlı bir tebessüm oluyor.
Çekimlerimiz zaman içerisinde, emekle çok iyi bir noktaya geldi. Artık atölyedeki stüdyomuzda hem kendi sitemiz ve youtube kanalımız hem de müşterilerimiz için profesyonel çekimler yapıp teslim edebiliyoruz.
FESTİVALLER ŞEHİR VE KÜLTÜR TANITIMLARI İÇİN ÇOK ÖNEMLİ

Mayıs ayı içerisinde Samsun Ot Yemekleri Festivalinde “sosyal medya sponsoru” ve ot yemekleri yarışmasında da jüri üyesiydiniz. Şehirlerin kültürlerinin tanıtımında festivallerin nasıl bir önemi olduğunu düşünüyorsunuz?

Bu sene Urla, Alaçatı, Samsun’da düzenlenen festivallere katıldık. Sosyal medya sponsoru olduk. Canlı mutfak etkinlikleri yaptık. Çok keyifliydi gerçekten.
Festivaller şehir ve kültür tanıtımları için çok önemli. Bu tanıtımın önemini kavrayan yerel yönetimler, her geçen gün yeni festivaller düzenleyerek bu kervana katılıyor. Biraz daha destek gerekir diye düşünüyorum. Özetle, kişisel çabalarla yapılan organizasyonları bir noktaya taşıyabilirsiniz ancak. Şehrin ileri gelenlerinin ve halkın hep beraber ortak amaç için hareket etmeleri, verilen emekler sonucunda güzel şeyler ortaya çıkmasına vesile oluyor…
BAYRAM SABAHI NE YERSİNİZ?

Bayram kahvaltısı için annelerimizin anneannelerimizin yaptığı lezzetlerden bizlere neler önerirsin?

Sosyal medyada bayram sabahı ne yersiniz diye sordum takipçilerime :) Farklı farklı cevaplar geldi. Sütlü çorba, soğanlı ciğer kavurması, irmikli baklava, dolma, kete, su böreği…
Bence aile için ne özelse, hangi lezzetin paylaşım değeri yüksekse o hazırlanmalı. Bazı şeyler, olduğu gibi kalmalı. Ben bu bayram memleketimde bayram sabahları hazırlanan ‘’Kızartma Sulusu ve Pilavı1”nı “yaa sabah sabah yenir mi? Ayy çok ağır olur” demeden keyifle  hazırlayıp sofraya getireceğim…
GELENEKSEL TATLILAR, ÖZÜNE SADIK KALARAK HAZIRLANMALI

Çocukluktan hatırlıyorum da Bayramlarda baklavanın yanında yoğurt ikram edilirdi. Ağız tadını dengeleyici ve ferahlatıcı etkisinin yanı sıra, şekerin kana karışmasına olan pozitif etkisinden dolayı beslenme uzmanları tarafından da tavsiye edildiğini okudum sizin sitenizde. Eskilerin bir bildiği var demek ki diyorsunuz. Sizin sağlıklı tatlı arayışlarınızdan bizlere bahseder misiniz?

Eskiden her şey bu kadar kolay ulaşılabilir değilmiş. Düşünün ki büyüklerimiz, yılda kaç gün baklava veya şeker yemiştir. Şimdilerde çocuklarımızın dönüp bakmadığı kuru üzüm, kuru dut, ceviz, fındık en değerli ikramlarmış. Aslında tüketim sıklığıyla beraber sağlık problemleri artıyor.  Günlük hayatta bazen tatlı ihtiyacını gidermek için tarçın desteğiyle hazırlanan meyve tatlıları, az şekerli sütlü tatlılar yapıyorum ve zaman içinde şekeri azalttıkça vücudumun şeker ihtiyacının da azaldığını hissettim.
Amaa :) sağlıklı tatlı hazırlamak için baklavanın canına okumaya, kadayıfın hatırını kırmaya gerek yok.. Geleneksel tatlılar, özüne sadık kalarak güzelce hazırlanmalı ve yerken de ölçülü davranmalı.  
Adıyaman’da baklava, yanına mutlaka küçük bir kase yoğurtla beraber servis yapılır. Gerçekten de eskilerin bir bildiği var diyorum. Açıkta bekleyen suyun içilmesinin doğru olmadığını söylerdi büyüklerimiz. Sonraları ortamda bulunan negatif enerjiyi çektiğini, hastalık kaynağı bile olabileceğini okudum. Olayları akıl ve mantık süzgecinden geçirirken yüz yıllık, bin yıllık tecrübelere de kulak vermek lazım diye düşünüyorum.
OCAĞIMIZDA KAYNAYAN TENCEREYE DEĞER VERMELİYİZ

Röportaj için teşekkürler. Eklemek istediğiniz bir husus var mı? Size nasıl ulaşabilir okurlarımız.

Ben de size çok teşekkür ediyorum. Okuyucularımıza sevgiler gönderirken, evlerinde kaynayan tencereye değer vermelerini hatırlatmak isterim. Bir de her zaman yemek çekimlerinden sonra ve sofralarımda söylediğim dileklerimi iletmek istiyorum: Sofralarınızda, hazırladığınız güzel lezzetlerini ikram edecek sevdikleriniz olsun, herkese afiyet olsun :)  
İnstagram: Tencere.tv Facebook: Tencere.tv ve Asuman Kerkez
Youtube: Asu’nun Mutfağı’na beklerim...

1 Yorumlar

  1. Ne kadar içten, ne kadar güzel bir sohbet olmuş... İkinizi de çok çok öperim...

    YanıtlaSil