Ayşe Kulin’in roman kahramanlarının hayatları ”Son”da kesişiyor. Tesadüf mü? kader mi?  nasıl adlandırırsanız artık. Kulin’in bir romanındaki karakterine başka bir romanında rastlamak eski bir dostu görmek gibi oluyor.

Son; Denize doğru akarken birbirine karışan nehirlerin, tesadüflerin, denk gelişlerin, kesişmelerin, hiç unutmayanların hikâyesi…

“Ben seni hiç unutmayacağım, sen beni hiç hatırlamayacaksın…” 

Romanın adını “Son Düğüm’e” çevirmek istemişsiniz ancak kapağın tasarımını sevdiğiniz için değiştirmemişsiniz öyle mi?

Evet doğrudur. SON adı son anda biraz korku verdi bana. Yayıncımı arayıp, kitabın adını Son Düğüm’e çevirebilir miyiz diye sorduğumda, tasarımcıdan hazırladığı kapak yeni gelmişti önüne. Hemen bana yolladı, ben de kitabın içeriğini bu kadar güzel simgeleyen kapak için ölünür diyerek, adı değiştirmekten vaz geçtim.

Fotoğraf sanatçıları “en iyi fotoğrafım daha çekilmemiş olandır “ der. Siz de “daha en iyi kitabımı yazmadım” diyorsunuz bir söyleşinizde. Sizin en iyi kitap tanımınız, kriteriniz nedir?

Keşke bilsem, hemen yazmaya otururdum.

İmza günleri dolayısıyla çok seyahat ediyorsunuz. Ülkemizde sizi en etkileyen yer neresi oldu? Yöresel lezzetleri tatmayı sever misiniz?

Ülkemin doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine her bir yöresini sarsıcı ölçüde etkileyici bulurum. Karadeniz bölgesine Eylül ayında arabayla gitmeyi deneyin çünkü yeşilin her tonunun iç içe olduğu bitki örtüsü dünya coğrafyasında enderdir. Ege sahilleri muhteşem, Akdeniz nefis bir sahil şeridi, ama sanırım beni en şaşırtan bölge Kapadokya bölgesi, etkileyen şehir de Mardin oldu. Yöresel lezzetlere gelince, ben artık çocukluğumun tamamen kaybolmuş İstanbul mutfağından sonra en çok Ege mutfağını severim. O bölgenin otları ve zeytinyağlıları henüz kebap kültürüne boyun eğmiş değil.

NE ÖVGÜYE ŞIMARIRIM NE YERGİYE DARILIRIM

Romanlarınızla ilgili bazı platformlarda eleştiriler de okuyorum. Yapılan bu olumsuz yorumları duyunca ne hissediyorsunuz, bunlara karşı tutumunuz ve yaklaşımınız nasıl oluyor?

Hiç bir şey hissedemiyorum çünkü ne övgülerden ne de yergilerden haberim oluyor. Ben sadece insagram kullanıyorum, onu da etkinliklerimi duyurmak için. Sosyal medyaya bulaşmadan yaşamaya gayret eden tek yazar benim herhalde. Twitter ve Facebook’umu yayıncım açık tutuyor, ben ilgilenmiyorum.  İnsanların her konuda her an fikir saçmasını doğru bulmuyorum, bu müthiş bir bilgi kirlenmesi yaratıyor. O metrelerce uzayan yazışmaları ve atışmaları takip etmeye vaktim de yok çünkü uyandığım andan gözlerimi kapayana kadar yapmam gereken o kadar çok iş var ki! Eğer hakkımda yazılanları vakit bulup okusaydım, eleştiriler insanlar yazdıklarımı onaylamak ve beğenmek zorunda değil diye düşünür, övgülerle de şımarmazdım. Ne demiş Yunus Emre “Ne varlığa sevinirim/Ne yokluğa yerinirim!” Ben de ne övgüye şımarırım ne yergiye darılırım, diyeyim.

GERÇEKLERLE YÜZLEŞMEK İÇİN “ZEYTİNDAĞI” KİTABINI OKUYUN

Kendinizi şımartmak istediğinizde ne yaparsınız? İçinizde ukde kalan, yapmak istediğiniz bir şeyi bizimle paylaşır mısınız?

Kendimi şımartmak için ilk ve ortaokul yıllarından beri birlikte olduğum bir kaç arkadaşımla yemeğe çıkarım. Bir araya gelince hâlâ çocuklar gibi çok eğleniriz. O arkadaşlarım benim en güçlü vitaminimdir... F (friens) vitaminim.

İçimde ukte kalan tek şey, Hayyam’ı, Firdevsi’yi Hafız’ı okuyabilmek için Farsça, Tolstoy romanlarını okuyabilmek için Rusça, Goethe’nin Batı-Doğu Divanı’nı okumak için de yeterli Almanca bilmemek!    


Son zamanlarda çeşitli listeler görüyoruz. Ölmeden önce okunacak kitaplar, gidilecek yerler, izlenilecek filmler gibi. Sizi şimdiye kadar en çok etkileyen film, müzik, roman hangisi oldu? Okuma sevdalılarına önereceğiniz yazar ve eserini sorsam?

Bu günün gençlerinin bazı gerçeklerle yüzleşmeleri için Falih Rıfkı Atay’ın ZEYTİNDAĞI kitabını okumalarını tavsiye ediyorum.
2018 Yılında çevrilen Şampiyon filmini çok beğendim. Duygu sömürüsüne açık bir konusu olmasına rağmen, duygu çok dozunda tutulmuş, muhteşem resimleri olan başarılı bir filimdi ki, kamera karşısında canlı hayvanlara rol yaptırmak bilirim ki çok zordur. Görmeyenlere izlemelerini tavsiye ederim. 

KEYFE KEDER YAŞIYORUM

Kitabınızın isminden dolayı “aaa Ayşe Kulin’in son romanı mı?” diye soranlar oldu. Daha uzun yıllar yazmanızı yürekten temenni ediyorum. Eminin yeni kitabınız için çalışmalara başlamışsınızdır değil mi?

Hayır, henüz başlamadım. Bir yıldan beri başucumda duran ama elime almaya fırsat bulamadığım birikmiş kitaplarımı okuyorum Kasım ayından beri.

2019 yılının ilk söyleşisini sizinle yapmak benim için büyük mutluluk. Yeni yıl gelince herkes bir hedefler listesi hazırlar. Sizin var mıdır böyle hedefler, beklentiler, hayaller listeniz?

Yetmiş yaşının içinde ilerlemeye başladığımdan beri hedefim ve beklentim yok. Keyfe keder yaşıyorum. Hayallere gelince, madem “İnsan cihanda hayal ettiği müddetçe yaşar,” demiş Yahya Kemal, ben de öyle yapıyorum.

Ankara’ya imza gününe ne zaman geliyorsunuz?

Şubat ayı içinde, Ankara Kitap Fuarı sırasında Ankara’da olacağım.

Çok teşekkür ediyorum bana vakit ayırdığınız için. Siz benim için çok değerlisiniz yeriniz apayrı.

Ben de size teşekkür ediyorum, bana yer ayırdığınız için.

19 Yorumlar

  1. çok güzel bir röportaj okudum , teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. Kulin röpartajınız hayırlı olsun. Kendimi Ayşe Arman röpartajlarını okurmuş gibi hissettim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bu yoruma bayıldım :))
      Ayşe Arman'a özenip yazmaya başlayan biri olarak
      çok mutlu oldum

      Sil
  3. çok güzel bir röportaj olmuş kitabı henüz okuyamadım çok merak ediyorum sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  4. evet bu romanı duydum ama okumadım...

    YanıtlaSil
  5. Bu romanı bende duydum ancak okuma fırsatım olmadı 😊 kaleminize sağlık sizin de...

    YanıtlaSil
  6. Muhteşem bir yazar. Zevkle okurum heyecanla beklerim romanlarını. Sözleri hiç tükenmesin hep yazsın.
    Gerçekten de başka başka romanlarda kahramanlarla karşılaşınca aileden biriyle karşılaşmış gibi oluyor insan. Esra ve anneannesiyle de öyle oldu son da.
    Çok keyifli bir sohbet olmuş.
    Sevgiyle kalın.

    YanıtlaSil
  7. Merhabalar.
    Ayşe Kulin ile yapılmış bu çok keyifli röportajı büyük bir zevkle okudum. Emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim. Okumadığım için "Son" isimli romanın içeriğini bilmiyorum ancak, kitabın kapak düzeni gerçekten çok müthiş görünüyor. Romanın adı da "Son Düğüm" olsaydı daha anlamlı bir isim olacağına da muhakkak gözüyle bakabiliriz.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet haklısınız son düğüm daha güzelmiş
      sağolun beğenmenize sevindim

      Sil
  8. Bu güzel röportaj için teşekkürler, sorular kaliteli olunca cevaplar da dolu dolu olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ediyorum iltifatına :))
      öpüyorum

      Sil
  9. Kankim,Artik Ayse Kulin ile nehir söyleşi bile yapabilirsi . Yine çok keyifliydi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kankim sağol varol
      snein güzel sözlerin beni onore ediyor
      öpüyorum seni

      Sil
  10. Ayşe Kulin ile tanışmanın, ona dokunabilmenin, gözlerinin içine bakabilmenin, sohbet edebilmenin gerçekten büyük bir ayrıcalık olduğunu düşünüyorum. İyi ki böyle güzel yürekli bir yazarla tanışabilmişim. Yazını çok beğendim ve büyük bir keyifle okudum Mavianne :)

    YanıtlaSil