En az bir sefer annelerinizin elinizden tutup götürdüğü "Hamam" hafızanızda nasıl kaldı?
Ya  sıcaktan çok bunaldığınızı, nefes almak için sürekli soğukluk denilen kısma girip çıktığınızı hatırlıyor,
Ya da, tellak kadının nefes almanıza bile müsaade etmeden köpürterek saçınızı yıkamasını hatırlıyorsunuzdur,
Ünye'de Eski Hamam (Çarşı Hamamı) Anafarta İlkokulunun arkasında yer alırdı, Konak sinemasına bakardı arka kapısı,
Yeni Hamam (Saray Hamamı) ve Çifte Hamam şimdi harabe halinde duruyor Ünye'de,
Eski hamam ise hala kullanılıyor,
Ramazan Bayramı için gittiğim Ünye'de annemle birlikte çocukluğumu yad etttim,
Eskiden;
Hamama giderken bohça hazırlanırdı anneler tarafından,
Bu  beyaz işli ipek bohçanın içerisine, peştamal, havlu kese, elle örülmüş ilif konulurdu,
Diğer bir bohça da temiz çamaşırlar için olurdu,
Bununla da bitmezdi hazırlıklar yiyecek içecek çantası da itina ile hazırlanırdı,
Meyvalar, su, gazoz, börekler , çörekler Göbek Taşında yenilir,
Bazen de o taşın üzerinde göbek atardı genç kızlar,
Bir ritüeldi kadınlar için Hamam,
Biz çocuklar ise pek istemesek de annelerimize eşlik ederdik,
En çok da çarşının  içerisindeki hamamım kapısından girip çıkmaya utanırdım, nedense!
Sanki hamama gitmek ayıp birşeymiş gibi,
Çocukken sıcaklığı, buharı, kokusu,sesleri,  hamamın kendine özgü çıplaklığı ile bana çok da cazip gelmezdi,
Kadınların sohbetlerinin çınladığı yüksek tavanından güneş huzmeleri içeri süzülürdü yuvarlak küçük camlardan,
Takunyaların mermerde çıkardığı ses de bir başka  yankılanırdı Hamamın büyülü ortamında,
Kadınların rahatlığına, sere serpe hallerine çocuk utangaçlığı ile bakakalırdım,
Şimdilerde yaş da kemale erince hamam olayına daha farklı gözle bakmaya başladım,
Masaj, kese olayı cazip gelmeye başladı,
Annemin neden her yıl kaplıcaya gitmek istediğini daha iyi anlıyorum,
Kendini şımartmak bir bakıma Hamam Ritüeli,
Spor Salonlarında da var sauna, buhar odası, belki de hamam,
Ancak eskinin deyişi ile Çarşı Hamamının yerini tutmuyor,
Ankara'da AB Hibesi ile yenilenen Şengül Hamamı gerçekten gidilmesi gereken yerlerden,

Spor Salonları ve Kaplıca,Hamam gibi yerlerde insanların davranışlarında o  kadar keskin ayrımlar var ki,
Sizlerle bunu paylaşmak istiyorum,
Spor Salonunda;
1. Soyunma odasında, spor yaparken, havuzda  kısaca heryerde,  gözgöze gelsen de kimse birbiri ile konuşmaz,
2. Sessizlik içerisinde herkes bireysel bir şekilde hareket eder,
3. Kimse kimseyi merak etmez sohbete girmez,
Hamamda, ve kaplıcada;
1. Aynı ortamda olduğun kişi merak edilir, hemen sohbete başlanır,
2. Sessizlik bir lükstür, herkes hiç çekinmeden yüksek sesle konuşur,
3. Herkes birbiriyle alakalıdır hatta tellaklar bile size merakla sorularını sorarlar,

Sizce nasıl oluyor da  insanların da davranış şekli bir anda bu kadar değişiyor?
SESSİZLİK Spor salonlarında bir erdem de,
Hamam ve Kaplıcalarda neden tam tersi bir durum  söz konusu?
Kafa yormaya değer mi bilmem ama,
Ne zamandır beni düşündürüyor bu husus...

1 Yorumlar

  1. Çıplaklık bir tür mahremlik sağladığından diye rahat ediliyor. Hamama hiç gitmedim. Bir gün denemeyi düşünüyorum.

    YanıtlaSil