Necati Külahoğlu Ankara doğumlu emekli banka müdürü, lise yıllarında başladığı atık malzemelerden biblo yapımı hobisine, TÜKÇEV (Tüketici ve Çevre Eğitim Vakfı) desteği ile çevrenin ve doğayı korumanın duyarlılığı ve gelecek nesillerin de aynı duyarlılıkla davranmalarına dikkat çekmek için devam ediyor. Gençleri ve çocukları, atık malzemeleri değerlendirmeleri, geri kazanım konusunda eğitmeyi ve bilinçlendirmeyi hedefliyor.  
 Kemençe eşliğinde horon oynayan Karadeniz Uşaklar, simitçiler, Hint Fakiri, oduncu, Mevleviler, köy kahvesinde oturanlar, devekuşu biblolar. Dikkatli baktığımızda devekuşunun gövdesinin cevizden, kanatlarının atık yapay deriden, simitçinin simitlerinin telden, sepetteki ekmeklerin ise kayısı çekirdeğinden olduğunu fark ediyoruz. Bibloların hepsi atık malzemelerden yapılmış. Nereden aklınıza geldi bu bibloları yapmak? İlk yaptığınız biblo neydi? O yıllardan günümüze gelenler var mı?


Bibloların yapımına öğrenim gördüğüm lise yıllarında (Ankara Atatürk Lisesi) başladım. O dönemde yaptıklarımı çeşitli dükkânlara bırakarak satıldığında aldığım ufak-tefek gelirlerle okul harçlığımı çıkarıyordum. İlköğretim yıllarında yaptığım resim, el işi kâğıdından, kâğıt ve kartonların işlenmesiyle ortaya koyduğum maket, figür ve resimlerin beğeniyle karşılanması bana büyük bir şevk verdi. Öğretmenlerimin teşvik ve yönlendirmesiyle sınıf sergilerine katıldım. Bu başlangıç, ileri yıllarda benim atık malzemelerden biblolar üretmeme etken olmuştur. İlk yaptığım insan figürleri, eskiden revaçta olan seyyar yoğurtçu, bozacı, macuncu ve simitçi gibi seyyar satıcılardan oluşmaktaydı. Bu yaptıklarım günümüze kadar gelmese bile, yapılan işlem eski yaşam şeklinin günümüze yansıtılmasıdır.
 
ATIK MALZEMEDEN  BOZACI, MACUNCU, BALONCU

Bibloların yapımında, zil teli, elektrik kablosu, plastik parçalar, şişe mantarları, yapay deri, kayısı çekirdeği, ceviz kabuğu gibi malzemeler kullanıyorsunuz. Bu atık malzemeleri nereden temin ediyorsunuz?

Kullandığım atık malzemeleri doğadan, çevreden ve rastladığım çeşitli atölye ile iş yerlerinden temin etmekteyim. Torunum Ediz, itfaiyeci veya merdiven çıkan adam yapmamı önerdi. Bu talebi gerçekleştirdim. Çocuklarım da bu konuda beni yönlendirici isteklerinden kuran okuyan adam ve kaplumbağa terbiyecisi yaptım. Dostların yönlendirmelerine de dikkat ediyorum.

 
Bizler çöp olmasına içimizin el vermediği ama kendimizin de nasıl değerlendireceğimizi bilmediğimiz atık malzemeleri size ulaştırmamız mümkün mü? Veya bunları ne yapmamızı önerirsiniz?

Değerlendirebileceğim atık malzemelerin elime ulaşması benim açımdan da büyük kolaylık olur. Herkes bu tür atıklarla yaratıcı kabiliyetini ortaya koyabilir.

 
TBMM TARAFINDAN TEŞEKKÜR BELGESİ İLE ONURLANDIRILDIM


5 Haziran Dünya Çevre Günü dolayısı ile düzenlenen sergide TBMM Tören salonunda gördük en son sizin biblolarınızı. Sizin eserlerinizi nerede görebilir meraklılar?

Zaman zaman TÜKÇEV’ in destekleriyle bu tür sergilere katılıyorum. Bu sergi sonrası da TBMM tarafından teşekkür belgesi ile onurlandırıldım. Bundan önce de yine TÜKÇEV’ in katkılarıyla ÇEVSA, 2.Ulusal Çevre ve İnsan Sağlığı sempozyumunda sergilendi. Bundan sonrada konuya ilgi gösteren yerel kuruluşların sponsorluğunda beğenilerinize sunmak istiyorum.
 
Çocuk ve gençleri çevre konusunda bilinçlendirmek, çıkan her atığın çöp olmadığını, bunların bir hammadde olduğu ve değerlendirildiğinde bir ürüne çevrilebileceği konusunda eğitmek için seminerler düzenliyor musunuz?

Bugüne değin bu konuda bir seminerde görev almadım. Çocuklara ve gençlere çevre konusunda bilinçlendirmek amacıyla düzenlenecek seminerler ile her türlü sosyal faaliyetlerde görev almak isterim.
 Peki bu eğitici bibloların satışı yapılıyor mu? Evimize ne şekilde ulaşması mümkün bu bibloların?

Şahıs ve kurumlardan gelen istekler doğrultusunda satışı yapılıyor. Aynı zamanda yaptığım bibloları hediye etmeyi de seviyorum.

 ÇOCUKLAR İÇİN “ÇEVRE” EĞİTİMİ ÇOK ÖNEMLİ

 TÜKÇEV’in desteğinden ve onlarla yaptığınız çalışmalardan söz edebilir misiniz?

Bibloların tanıtımının yapılmasında TÜKÇEV’ in desteği büyüktür. Vakıf, bu konuda beni yüreklendirdi. TÜKÇEV’in çevreye duyarlılığını ve bu konudaki çalışmalarını, ülke çapındaki etkinliklerini takdir ediyorum.
Bu sanatı aktarabileceğiniz çıraklarınız var mı? Atölye çalışmaları yapıyor musunuz? İlköğretim öğrencileri teknoloji tasarım dersinde bu tip yaratıcı projeler yapıyorlar. Onların da sizin biblolardan yapması güzel olur diye düşünüyorum. Siz ne dersiniz?

Halen bireysel olarak sürdürdüğüm çalışmaları benim dışımda devam ettiren yok. Bu konudaki çabamı gelecek nesillere aktarmak onları bu konuda eğitmek ve bilinçlendirmek en büyük isteğimdir. İlköğretim 6, 7 ve 8 sınıflardaki Teknoloji Tasarım dersinin kendine ait müfredatı olması nedeniyle ancak serbest etkinlikler saatinde ve etüt çalışması olarak yapılabilir diye düşünüyorum. Çevre konusunda duyarlı gençlerin olması ve gün geçtikçe sayılarının artması beni umutlandırıyor. İlköğretim sıralarından itibaren çevre eğitiminin verilmesini çok önemsiyorum.

7 Yorumlar

  1. Bu sadece çevreye olan duyarlılığın çok ötesinde el becerilerinin kazandırılması konusunda da çok önemli. El becerisinin zeka gelişimine olan katkısı ispatlanmış bir gerçek. Çocukları apartman dairelerine kapatıp at yarışına dönen sınavlar yüzünden kafalarını test kitaplarına gömdüğümüz yetmiyormuş gibi bu tür donanımlara vakit ayıramaz hale getirdik. Bu kafayla ancak bilinç sahibi ebeveynler mücadele edebiliyor. Çok zor değil işte senin röportajını yaptığın bu müthiş faydalı uğraş neden okullara girmez? Asıl çocuğa yaşamında gerekecek yetenek geliştiren ve çevre bilincini aşılayaccak bu hobi kıymeti ölçülemez.

    YanıtlaSil
  2. Eveet ,resim branş öğretmenliği yaptığım Erzincanda bu konuda çok güzel şeyler yapmıştık taa 22 yıl öönce. Çok da zevkliydi.
    Ropörtaj için de Necati Külahoğlu Beyi tanıttığın için de teşekkürler canım.

    YanıtlaSil
  3. Ne kadar güzelmiş, hem artıkları değerlendirmek hem de ortaya güzel bir şeyler koymak. Oğluma da okutacağım bu röportajı, sevgiler Maviannem ...

    YanıtlaSil
  4. Blog dünyasının Ayşe Armanı da Maviannemiz! Çok güzel bir paylaşım. Emek,ülkemizde ne yazık ki en az takdir ettiğimiz şey bu aralar...

    YanıtlaSil
  5. Fatma'cım çok güzel bir röportaj olmuş. Çok öpüyorum keyifli haftasonu olsun :)

    YanıtlaSil
  6. İlköğretimden itibaren çevre bilinci kazanmaları çok önemli çocukların. Ne güzel olur okullarda böyle atölye çalışmaları yapılması.
    Paylaşım için teşekkürler

    YanıtlaSil
  7. Çok önemli bir konu hakkında harika bir ropörtaj olmuş canım...
    Çok etkilendim.
    Bazı insanlar birçoğumuzun aklına gelmeyecek şeylere kafa yoruyorlar, çalışıyorlar, çözüm üretiyorlar ve sanatla buluşturuyorlar...
    Tebrik ediyorum...
    Sevgiler gönderiyorum...

    YanıtlaSil